Folkeræs blev for alvor kendt da Zulu blændede op for Djævleræs hvor man så kendte køre ræs i smadrede biler, men alle kan prøve kræfter med sporten, så det skulle jeg naturligvis også. Hvert år i maj inviterer folkeræsklubberne til åbent hus, så i år drog jeg til Kolding for at prøve kræfter med sporten der bedst kan betegnes som markræs på bane.

“Du sætter den bare i 1. gear og kører ud på banen”. Jeg prøver letter forsigtigt koblingen men den gamle bil er lige ved at gå ud, så jeg banker hurtigt koblingen i bund, giver motoren en del flere omgange og prøver igen. Det hjælper og bilen sætter i bevægelse og vi kommer ud på langsigen, et hurtigt skift til 2. gear, også er det ellers at glemme gearene, banen kan fint køres kun i 2. gear har instruktøren fortalt mig. Vi kommer ned mod første sving og jeg bremser tidligt, helt sikkert også for tidligt, men på de første omgange skal jeg bare sikkert rundt, så kan jeg altid øge farten. Vel igennem første sving kigger jeg ned mod de næste sving, en snæver s-formation, underlaget er skiftet til jord og bilen er mere levende end ude på langsidens beton, og det er med lige dele glæde og frygt at jeg kører tæt til autoværnet.

Folkeræs smager lidt af rally

Jeg kommer banen rundt første gang, og instruktøren roser mig med et “det går da meget godt”, så jeg sætter farten lidt op i svingene hvilket får bagenden til at skride ud, og jeg må konstant korrigere for at holde bilen i den rigtige retning. Det er noget helt andet end at køre gokart i Odense i Bowl n’ fun. De skiftende underlag gør at vejgrebet konstant skifter, og kommer du udenfor idealsporet sendes bilen sidelæns, imens man inden i bilen kæmper for at få den i rette retning igen.

I næstsidste sving går det galt, jeg ser at underlaget skifter til beton og forventer et godt greb så jeg bremser sent, i samme øjeblik jeg trykker på bremsen ved jeg at det går galt. Forenden skrider øjeblikkeligt på de løse sten ovenpå betonen, og autoværnet kommer tættere og tættere på imens bilen skrider ud. Jeg rammer autoværnet med bagenden. Satans!. “Det gik for stærkt” siger jeg til instruktøren der tager det ret roligt og beder mig om at sætte i gang igen. Jeg kommer i tanke om hvad jeg lærte da jeg prøvede rally i England: kør rundt i svinget, og når forhjulene peger i den rigtige retning giver du gas, så vil forhjulstrækket trække dig i den rigtige retning. Teknikken gør det nemmere at komme hurtigt rundt i svingene, og de sidste tre omgange bliver bedre og bedre, og så er det pludseligt forbi. De 5 omgange er overstået inden jeg rigtigt kom i gang, men det har været sjovt, og var det ikke for turen i banden havde jeg været et stort smil lige nu.

Snart står jeg igen i dommertårnet og betaler de 150 kr som 5 omgange som kører koster (5 omgange som passager med en erfaren kører er gratis… Det kan dog slet ikke sammenlignes med følelsen af selv at sidde bag rattet).

Djævleræs imellem to rutinerede kørere

Anden gang starter godt, og instruktøren fortæller om ideallinierne på banen, jeg er ved at have styr på banen og vejgrebet synes at være lidt bedre efter banen er blevet vandet. Nu er det for alvor sjovt! Jeg giver plads til en hurtigerekørende bil, og kan derefter bruge ham som en guide til hvordan næste sving skal tages, mod forventningen kommer jeg aldrig langt bagefter ham. På de sidste par omgange begynder jeg at hente ind på ham, hvilket mig instruktør bemærker. Nu har jeg for alvor blod på tanden. Kan jeg mon nå op til ham inden mine 5 omgange er brugt? Det når jeg dog aldrig i nærheden af, iveren efter at køre hurtigere får mig til at komme for hurtigt ind i et par sving, og han ender med at være langt foran da sidste omgang er kørt færdigt.

Da jeg kravler ud af bilen er det med et smil som ikke forsvinder de næste mange timer. Hold da kæft det har været sjovt at prøve kræfter med folkeræs. Samtidigt takker jeg mig selv for kun at have taget penge med til to ture, for jo mere jeg kørte, jo mere vanedannende blev det. Næste år er der åbent hus igen og alle er velkomne, men husk ikke at tage flere penge med end du kan undværre, det er billigt, men man får hurtigt lyst til flere ture.

Mere info om hvordan du kan prøve folkeræs

Hvert år i maj holder folkeræs klubberne åbent hus hvor alle er velkomne, alle over 10 år (og 130 cm) kan prøve gratis ture som passaserer, og alle over 18 kan selv komme bag rattet for 150 kr.

Du kan finde din lokale folkeræser klub her: Folkeraceinfo.dk

 

4 COMMENTS

Lad mig høre dine kommentar til artiklen.