Kør racerbil i England

0
8566

Det kostede ikke alverden, og var en drengedrøm som gik i opfyldelse da jeg tog til England for at prøve kræfter med en Ariel Atom, en Lotus Elise og en rallybil. Listen over tilgængelige biler er lang og du kan nok også finde din drømmebil på listen, så er du til biler, hvorfor så ikke tage til England og køre i en racerbil?

Det er en oplevelse alle drengerøve bør unde sig selv, om ikke andet så bare for at have prøvet det. Her kan man få levet drengedrømmen ud, opleve de biler man normalt kun drømmer om, og prøve livet som racerkører.

Et par af bilerne der også tilbydes ture i er Lotus Elise og Chervolette V8’ere

Lige siden jeg i Top Gear så Jeremy Clarkson rose Arial Atom’en til skyerne havde jeg haft en drøm om at prøve at sidde bag rettet så sådan en. Den skulle tilbyde den vildeste følelse af fart og spænding man kan opleve på hjul. Så da jeg nu stod i England og ventede på at sætte mig bag rettet i netop denne bil gik det op for mig hvor let nogle af ens store drømme nogle gange opfyldes.

Forud var gået noget tid med at finde en dato hvor jeg kunne få et par billige flybilletter og hvor der var ledige pladser på banen, samt naturligvis lidt tid med at få fundet et sted at sove deroppe 4-5 timer nord for London. Jeg havde også leget en lille bil for nemmere at kunne komme ud til Rockingham Raceway, der ikke ligefrem ligger tæt på noget som helst. Flybilletterne havde stået i 300 kr for en retur, lejebilen i ca 500 kr for 4 dage og turen i Atom’en i ca 1.000 kr.

Frit valg imellem baner og superbiler

På hjemmesiden er der næsten frit valg imellem superbiler og baner, så det bare med at finde en bane der passer geografisk til den lufthavn du vil flyve til, også lige tjekke om de tilbyder ture i den bil du vil prøve de datoer du er i landet. De fleste steder koster det ca. 1.000 kr pr bil man vil kører, men så kan man vælge imellem:

Racing Schools biler på banen
En Atom og en Ferrari på banen
  • Ferrari 360 Modena
  • Lambourghini Gallardo
  • Aston Martin V8 Vantage
  • Porche 911 Turbo
  • Lotus Elise
  • Audi R8
  • Ariel Atom
  • Single seater (ala formula 1, men mindre)

Og banerne der køres på er:

  • Three Sisters
  • Rockinham
  • Donnington
  • Mallory Park

Rabat på selve dagen

Jeg havde hjemmefra booket og betalt for en tur i Ariel Atom’en og for at prøve kræfter med rally. Så følte mig måske nok lidt snydt da vi ankommer og de har restpladser i ca alle biler som kan købes helt ned til 400 kr pr tur. Noget andet end de 1.000 kr pr tur vi smed hjemmefra. Men jeg vil alligevel anbefale dig at booke mindst en tur hjemmefra, da det ikke er altid de har restpladser, også er det langt at rejse for ingenting. Men det kan altså godt betale sig at have lidt penge tilbage på kontoen til impulskøb på stedet. Endvidere skal man være opmærksom på at forsikringen dækker alle ture man har den dag, og man behøver altså ikke købe en forsikring pr bil man kører i. Det er også muligt at købe passager ture enten hjemmefra eller på banen, på den måde kan kone eller børn også få en oplevelse på dagen selvom de måske ikke selv kører. Jeg prøvede selv en passager tur i en Lotus, og der får man for alvor at mærke hvordan sådan en bil kan køres.

Billede af Ariel Atomen
For under 2000 kr inkl. alt kan du også sidde bag rettet i en bil som denne.

At køre Ariel Atom

Inden man kommer ud og køre i de dyre biler får man først en briefing hvor sikkerhed og køreteknik gennemgås, derefter får man en tur rundt på banen i en anden bil hvor ideallinier og andet gennemgås, og først derefter sidder man bag rettet i f.eks. en Ariel Atom.

Imens man sidder der bag rettet bruger man de første par omgange på overhovedet at vænne sig til at køre sådan en racerbil. Der skal køres tæt på kurben, bremses på de rigtige tidspunkter, og gassen skal doseres så bilen ikke skrider ud. Så det første stykke tid bruger man meget tankekræft bare på at lytte til instruktøren og gøre som han siger. Laver man en fejl lystre bilen øjeblikkeligt, hvilket jeg opdage af to omgange. Første gang da jeg fik drejet for hårdt og var ved at sende bilen i spin, og anden gang da jeg fik givet for meget gas og bilen skød afsted som en raket ned mod næste sving.

Jo længere tid man har i bilen, des mere tid vil der være til at nyde selve følelsen af at køre en af disse helt specielle biler, for først når du føler dig hjemme i bilen og på banen begynder du at have tid og overskud til at koncentrere dig om andet end gas, brems, drej, der var en kegle, brems igen, drej.Og det gælder for alle superbilerne, omend de andre nok er mindre kontakte i reaktionerne end Atom’en.

Rallybil
Her prøver jeg kræfter med rally i en Ford Focus

Rally er noget helt andet

Jeg havde som sagt også booket tid til at prøve rally hjemmefra, og her er tale om noget helt andet.

Der er en kort briefing hvor der var tid til at gennemgå noget om vægtforskydning og teorien bag hvad vi skulle ud og lave. Derefter satte vi os i hver vores bil med en instruktør ved siden af, også var det ellers bare at give gas og gøre hvad han bad en om.

Der køres på både grus, sten og asfalt, og man prøver kræfter med håndbremsevendinger, så der er tale om ret varieret kørsel, men vigtigst er det nok at der her er tale om mere simpelt ræs. Her er mere plads til fejl, så der er også bedre mulighed for at smide gassen i bund, kontrastyringer og at lege med håndbremsen. Efter et par omgange begynder instruktøren at tage tid, og man kan på den måde se hvor meget man forbedre sig. Til allersidst bytter man plads med instruktøren og får så en tur for fuld udblæsning.

Da mine 20 minutter i bilen var gået var jeg et stort smil, og der gik vist nogle timer inden det forsvandt. Dette var noget af det sjoveste jeg har oplevet siden jeg første gang sad i en go kart. Her var det ganske enkelt køreglæde og drengerøv der er i højsædet.

Mere info om at køre racerbil i England

Vil du selv til England og prøve kræfter med enten superbilerne eller rallybilen vil jeg anbefale dig at tjekke følgende hjemmesider ud:
Racing-School.co.uk – Har et bredt udvalg af biler og baner, og ganske fair priser. De acceptere danske kørekort og betalingskort. Der findes andre udbydere af disse oplevelser, blandt andet Virgin Experience Days, men jeg har ingen erfaringer med disse.
RyanAir – Oftest den billigste måde at komme til England. Bestil en ca en måned før, så er der gode chancer for at få returbilletter fra Billund til under 500 kr inkl. gebyrer.
Holliday Auto -. Billig billeje i England.
Og find evt. et bed and breakfast hjemmefra, hvis du ikke vil couchsurfe et sted i nærheden af banen, eller allerede har et favorithotel.
God tur 😀